Boşanma Davası Nasıl Açılır |TMK161 vd

Hukuka Dair Her Şey

Boşanma Davası Nasıl Açılır |TMK161 vd

Aralık 27, 2020 Aile Hukuku 0

Boşanma davası nasıl açılır hususunu tüm detayları ile inceleyeceğiz. Boşanma, 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nda hüküm altına alınmıştır. Kadın ve erkek arasında kurulan evlilik birliğinin sonlandırılması anlamına gelen boşanma, eşlerin birbirlerine karşı ileri sürebilecekleri bir dava türüdür.

Türk medeni kanununa direkt olarak ulaşmak içi tıklayınız.

Boşanma Nedenleri

Boşanma sebepleri kanunda sınırlı olarak sayılmış olup bu nedenler dışında herhangi bir nedene dayanarak boşanma davası açılamaz. Hüküm konusu nedenlere dayanma neticesinde görülen davada hakim kararıyla boşanma gerçekleştirilir.

Boşanma davası nasıl açılır?

Genel Boşanma Nedenleri

Genel Boşanma Nedenleri, kanunun 166. maddesinde yer almakta olup başlıkları aşağıda yer almaktadır.

• Birliğin temelden sarsılması
  • Anlaşmalı boşanma
  • Fiili ayrılığa dayalı boşanma

Özel Boşanma Nedenleri

Özel Boşanma Nedenleri, kanunun 161. maddesi ile 165. maddeleri arasında hüküm altına alınmış olup başlıkları aşağıda yer almaktadır.

• Zina
  • Hayata kast, pek kötü ve onur kırıcı davranış
  • Suç işleme ve haysiyesiz hayat sürme
  • Terk
  • Akıl hastalığı

Boşanma Davası Nasıl Açılır?

Genel açıklamaların akabinde boşanma davasının nasıl açılabileceği hususuna değinelim. Boşanma davasının açılması için öncelikle davanın anlaşmalı mı çekişmeli mi olacağı hususu önem kazanmaktadır.

Anlaşmalı boşanma davası açabilmek için boşanma protokolü gereklidir. Boşanma protokolü; varsa çocuğun velayeti, nafaka, mal paylaşımı gibi önemli unsurları barındırır.

Anlaşmalı boşanma konusunda uzlaşma sağlanamazsa dava, çekişmeli boşanma davası olarak açılmalıdır. Unutulmamalıdır ki; anlaşmalı boşanma davasında taraflar duruşmaya katılmak zorundadır. Anlaşmalı boşanmada, tarafların hangi sebeple olursa olsun evliliği bitirme kararı vermeleri gerekir. Anlaşmalı boşanma halinde evliliğin gerçekten bitip bitmediği veya neden boşanmaya karar verildiği araştırılmaz. Bu tür bir başvuru evlilik birliğinin temelden sarsıldığı anlamında sayılmaktadır. Anlaşmalı boşanmanın gerçekleşebilmesi için bir takım şartlar vardır :

• Evliliğin en az 1 yıl sürmesi gerekir.
  • Eşlerin bizzat hakim önüne gelerek boşanmayı istediklerini belirtmeleri ve hakimin tarafları bizzat dinlemesi gerekir.
  • Tarafların boşanmanın mali sonuçları ve çocukların durumu hakkında anlaşmış olması ve hakimin bu anlaşmayı uygun bulması gerekmektedir. Bu şartların tamamının varlığı halinde hakim boşanmaya karar verir.

Çekişmeli Boşanma Davası Nasıl Açılır?

Çekişmeli boşanmada ise durum farklıdır. Çekişmeli boşanma, kanunda sınırlı sayıda yazılan sebeplerden birinin varlığını gerekçe gösteren eşin dava dilekçesi ile birlikte aile mahkemesine başvurması ile açılır. Dilekçe 3 nüsha şeklinde hazırlanır. İkamet adresi aile mahkemesine nüfus cüzdanı ile gidilerek gerekli işlemler gerçekleştirilir. Nihayetinde harç ve masrafların ödenmesi ile çekişmeli boşanma davası açılmış olur.

Anlaşmalı Boşanma Davası Nasıl Açılır?

Anlaşmalı boşanma davası açabilmek için öncelikli olarak yukarıda açıklamış olduğumuz eşlerin üzerinde anlaştığı boşanma protokolüne ihtiyaç vardır. Anlaşmalı boşanma protokolü ile birlikte yazılı dilekçenin aile mahkemesine sunulması ile anlaşmalı boşanma davası açılmış olur.